Fizyoterapist Ve Fizyoterapinin Sağlık İçin Önemi

Bilindiği üzere, yıllar boyunca ve günümüzde fonksiyon bozuklukları ve sakatlıklar için kullanılan bir tedavi biçimi olmuştur fizyoterapi. Kaza veya bir hastalık sonucu oluşan işlev bozuklukları veya sakatlıklardan mağdur olan hastaların iyileşmelerinde temel bir tedavi olarak kabul görmüştür.

Fizyoterapi Ne Zaman Uygulanmaya Başlanmıştır?

Eski zamanlardan beri hastalıkları önlemek ve tedavi etmek için fiziki tedaviler kullanılmış olmasına rağmen ilk olarak antik dönemlerde Hipokrat’la birlikte bir meslek olarak fizyoterapinin gelişiminde ilk adımları atılmaya başladı.

Hipokrat vücudun motor fonksiyonlarını korumak ve iyileştirmek için bir terapi yöntemi olarak masajları kullandı. Fizyoterapinin geçmişten beri sahip olduğu önemden dolayı günümüzde bile masaj kavramı fizyoterapi ile ilişkili olmaya devam etmektedir. Bununla birlikte fizyoterapi hizmeti ve fizyoterapist tarafından kullanılan teknikler masajın çok ötesinde bir iyileştirme sunmaktadır.

Fizyoterapi Nedir, Nasıl Uygulanır?

Dünya Fizik Tedavi Konfederasyonu’na göre insanların hayatları boyunca maksimum hareket ve işlev yeteneğini teşvik edip geliştirmek, korumak ve yenilemekten sorumlu sağlık alanı olarak tanımlanmaktadır. Temel ilgi ve hedefin sağlığın geliştirilmesi ve rehabilitasyonu olmasının yanı sıra her insanın başına gelebilecek sorunları önleme, müdahale etme ve tedavi alanlarındaki yaşam kalitesini arttırmak, en üst düzeye çıkarmak öncelikli amaçtır.

Fizyoterapi için fonksiyonel hareket kabiliyeti kişinin sağlıklı olarak görülmesi için gereklidir.

Fizyoterapist Kimdir?

Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımına göre fizyoterapistler, insanlardaki motor fonksiyonları restore etmek veya geliştirmek, hareket kabiliyetini arttırmak, ağrılı durumların tedavisini gerçekleştirmek ve yaralanma, hastalık ve diğer bozukluk durumlarının getirebileceği fiziksel problemleri tedavi etmek veya önlemek için değerlendirme yapan, rehabilitasyon programlarını planlayan ve uygulayan kişilerdir.

Yasal mevzuata göre ülkemizde ise fizyoterapist, hareket bozukluğuna yol açan her türlü yaralanmada, hastalık ve yaşlılıkta, ağrı ve fonksiyon bozukluklarında uzman hekimin tanısı sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyona özgü değerlendirme yöntemlerini kullanan, sağlık ve yaşam kalitesinin artmasında görevli olan sağlık profesyonelleridir. Fizyoterapistler, birçoğu uluslararası çevreler tarafından geliştirilen tedavi yaklaşımlarını benimser, planlamaya ve uygulamaya yönelik bilgi ve beceri kazanırlar.

Günümüz fizyoterapisinde kullanılan teknikler Hipokrat’ın masajından bu yana gelişme göstermiştir. Her fizyoterapi müdahalesi kendi özel tekniklerine sahiptir ve bilimsel kanıtlara dayanmaktadır.

Günümüz karmaşık dünyasında sadece bir alanda ve bu alandaki bazı belirli hastalıklarda (Parkinson, inme, travmatik diz yaralanmaları, inkontinans vs.) uzmanlığı olan fizyoterapisler bile vardır.

Ne Zaman Fizyoterapiste Başvurmalısınız?

Aşağıdaki durumlardan herhangi birinde fizyoterapiste başvurabilirsiniz:

• Nöroloji, ortopedi ve travmatoloji, romatoloji hastalıkları,
• Kalp-dolaşım ve solunum sistemi hastalıkları,
• Obstetrik ve ürojinekolojik durumlar,
• Spor ve el yaralanmaları,
• Beyin, genel ve plastik cerrahi sonrası gelişen sağlık sorunları,
• Yoğun,palyatif ve evde bakım ve tedavisi,
• Engelli bireylerin spor ve rekreasyonel aktiviteleri

Biraz daha ayrıntıya inecek olursak; bel,boyun fıtığı gibi durumların sonucunda oluşabilecek disfonksiyonlar, MS, ankilozan spondilit, hemipleji(felç), gibi rahatsızlıkların terapisinde fizyoterapistinizden yardım alabilirsiniz. Kırık sonrası rehabilitasyonda, beyin kanaması sonrası gelişebilecek komplikasyonlarda, geriatrik terapide de başvurabilirsiniz.

Çoğu kişinin ilk anda aklına gelmese bile Covid-19, KOAH, SMA gibi solunum sistemimizle ilişkili hastalıklar da aslında bu alanla doğrudan ilgilidir.

Cinsel rahatsızlıkların terapisi, çocuk ve yetişkinlerde idrar kaçırma, takım sporlarında anlık gelişebilecek komplikasyonlar, ağrıyı anlama, yönetme ve tedavisine yönelik yine fizyoterapistinize başvurabilirsiniz.
Bunlara ek olarak, herhangi bir rahatsızlığınız olmasa dahi sırf yaşam kalitenizi arttırmak için bile, hamilelik öncesi hamilelik dönemi ve sonrasında egzersizler, sporla ilgili rehabilitasyonlar gibi konularda da fizyoterapi size destek olacaktır.

Sonuç;

En iyi fizyoterapistler, kendini herkesin sağlığına adamış, vücudun hareketinin, sağlığınızın ve refahınızın son derece önemli olduğuna inanmaktadır. Bu sebeple, fizyoterapinin sağlığınızı koruma ve iyileştirmede ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Eğer bir fizyoterapiste ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız iletişime geçmekte tereddüt etmeyin…

Sağlıcakla kalınız…

MUHAMMED EMİN YÜCELİ